دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو و فک‌ پلاک

4 از 5 بوسیله 1 رای

 

مشخصات خواهان 

مشخصات خوانده

دلایل و منضمات

رياست محترم دادگاه عمومي .....

"با سلام" احتراما به استحضار مي رساند اينجانب مالك اتومبيل به شماره انتظامي.......بوده كه طي قرارداد پيوست، آن را به خوانده منتقل نموده و طي وكالتنامه اي نيز اجازه تعويض پلاك به ايشان داده شد. اما وي از اين كاراستنكاف ورزيده و از فك پلاك اينجانب امتناع نموده است لذا رسيدگي و صدور حكم مبني بر توقيف فيزيكي خودرو را استدعا دارم. در ضمن متعاقبا نسبت به طرح دعوي الزام به فك پلاك خودرو اقدام لازم صورت خواهد پذيرفت.

 با تشكر و تجديد احترام

الزام‌ به تنظیم سند رسمی خودرو و فک‌ پلاک 

در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی خودرو خواهان خریدار خودرو بوده که از دادگاه میخواهد تا فروشنده را که خودرو خود را با سند عادی به او منتقل نموده است را ملزم به تنطیم سند رسمی خودرو در دفترخانه نماید. و خوانده در وهله اول کسی است که سند مالکیت خودرو بنام او بوده، اما گاهی ممکن است فروشنده مالک رسمی خودرو نبوده و چندین دست منتقل شده و به خواهان فروخته شده است، در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی خودرو بهتر است ایادی قبل را نیز بعنوان خوانده قرار داده  تا به مالک اصلی برسیم تا جای هیچ شک و شبهه ای برای دادگاه باقی نماند. البته به موجب بخشنامه جدید مورخ 1400/06/14 ، تنظیم سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی، امری ضروری نبوده و کسانی که با این رای مخالفت کنند، تحت تعقیب قانونی قرار می گیرند. و دیگر نیازی به طی کردن پروسه طولانی دادگاه برای خریدار وجود ندارد.

نکات مهم قبل از خرید یا فروش خودرو

در معامله خودرو بهتر است از شخصی که در این زمینه تخصص دارد راهنمایی گرفته و موارد مهم و اساسی معامله را رعایت نمائیم که در ذیل به آن اشاره میکنیم؛

۱- تنظیم قولنامه خودرو و مکتوب کردن موارد توافق شده قبل از گرفتن وکالت از طرف مقابل دارای اهمیت زیادی بوده تا در آینده دچار مشکل نشوید. توصیه میشود ساعت و روز و تاریخ مبایعه نامه حتما ذکر شود.

۲- تعویض پلاک کردن خودرو در مرحله بعدی قرار دارد، که به همراه خریدار به مراکز تعویض پلاک مراجعه نموده و اقدامات لازم را انجام داده یا با وکالت دادن جهت تعویض پلاک به خریدار در دفاتر اسناد رسمی و مشخص کردن زمان آن، کار را به او بسپارید.

۳- بررسی مدارک طرفین قرارداد و اصالت اسناد نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

۴- مالکیت فروشنده و اصالت مدارک خودرو حتما توسط خود شخص بررسی شود تا در مراحل بعدی با مشکل روبرو نشوید.

۵- سعی شود معامله خودرو را بصورت وکالتی انجام ندهید، چون وکالت به راحتی با فوت و حجر باطل یا غیر نافذ میشود و اثبات آن زمان بر خواهد بود.

دادگاه صالح جهت رسیدگی به دعوای فک پلاک و تنظیم سند رسمی خودرو

 در مواردی که خواهان قصد طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی خودرو علیه فروشنده را دارد، محل اقامتگاه خوانده صالح به رسیدگی در این دعاوی می باشد. و در مورد فک پلاک نیز محل اقامت خوانده یا همان خریدار مد نظر قرار میگیرد. البته لازم به ذکر است که بر اساس بخش نامه جدید الزام به فک پلاک دیگر در صلاحیت مراجع قضایی نبوده و مستقیما باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه نمود.

نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو و فک پلاک

دادخواست الزام به تنظیم سند خودرو

رياست محترم دادگاه عمومی

با سلام احتراماً به استحضار مي رساند اينجانب بر اساس مستندات ابرازي خودروي ............. به شماره............را از خوانده خريداري و ثمن معامله نيز پرداخت شده است. عليرغم مراجعات مكرر متأسفانه نامبرده از انجام تعهد و تنظيم سند به نام اينجانب خودداري نموده لذا صدور حكم بر محكوميت وي به حضور در يكي از دفاتر اسناد رسمي و تنظيم سند رسمي انتقال مورد استدعاست. با تشكر و تجديد احترام

دادخواست الزام به فک پلاک

رياست محترم دادگاه عمومي .....

"با سلام" احتراما به استحضار مي رساند اينجانب مالك اتومبيل به شماره انتظامي.......بوده كه طي قرارداد پيوست، آن را به خوانده منتقل نموده و طي وكالتنامه اي نيز اجازه تعويض پلاك به ايشان داده شد. اما وي از اين كاراستنكاف ورزيده و از فك پلاك اينجانب امتناع نموده است لذا رسيدگي و صدور حكم مبني بر توقيف فيزيكي خودرو را استدعا دارم. در ضمن متعاقبا نسبت به طرح دعوي الزام به فك پلاك خودرو اقدام لازم صورت خواهد پذيرفت.

 با تشكر و تجديد احترام

نمونه رای تامین خواسته الزام به تنظیم سند رسمی خودرو و فک پلاک

خواهان...

خوانده....

خواسته و تعیین بهای آن؛ الزام به تنظیم سند رسمی خودرو،  بدوا صدور قرار تامین خواسته و توقیف خودرو به پلاک.... 

رای دادگاه

در خصوص درخواست خواهان مبنی بر صدور قرار تأمین خواسته بابت …… دادگاه نظر به محتویات پرونده و مستندات ابرازی از ناحیه خواهان مستندا به ماده ۱۰۸  قانون آیین دادرسی مدنی قرار تأمین خواسته و توقیف معادل ….. ریال از اموال بلا معارض …………. تا پایان دادرسی و صدور حکم صادر و اعلام می نماید. قرار پس از ابلاغ اجرا و قابل اعتراض در این دادگاه است.

سوالات متداول الزام به تنظیم سند رسمی خودرو و فک پلاک

۱-دعوای الزام به تنظیم سند رسمس خودرو در صلاحیت دادگاه است یا پلیس راهور؟

طرح الزام با تنظیم سند رسمی خودرو در صلاحیت دادگاه عمومی محل اقامت خوانده می باشد.

۲- برای دادخواست الزام به فک پلاک به کجا برویم؟

زمانی که خریدار اقدامی در خصوص فک پلاک و تعویض پلاک نمیکرد فروشنده میتوانست از طریق مراجع قضایی او راملزم به فک پلاک نماید، اما در اواخر سال 1402 با ارائه بخشنامه جدید فک پلاک فقط از طریق پلیس راهور امکانپذیر بوده و از صلاحیت مراجع قضایی خارج گردیده است.

۳-آیا با وکالتنامه مالک خودرو پس از فوت میتوان تعویض پلاک نمود؟

خیر باید گواهی انحصار وراثت اخذ شود و تمام وراث برای تعویض پلاک حاضر شوند یا به طرفیت تمام وراث دعوای الزام به تنظیم سند خودرو مطرح نمود.

مدت زمان رسیدگی به پرونده الزام به تنظیم سند رسمی خودرو و فک پلاک چقدر است؟

با توجه به حجم گسترده پرونده ها در مراجع قضایی ،روال این پرونده ها از ۶ ماه تا یک سال تخمین زده میشود.

الزام به تنظیم سند رسمی خودروی در رهن چگونه است؟

در کشور ما معمولا افراد خودروی خود را بصورت اقساط از کارخانه خریداری می نمایند، و تا پایان آخرین قسط خودرو سند، به هیچ عنوان به خریدار منتقل نمیشود، و سند ماشین در رهن خودرو ساز باقی می ماند. حال ممکن است قبل از پایان اقساط خودرو مالک ماشین خود را به دیگری منتقل نماید و فک رهن خودرو را نیز انجام ندهد. در این شرایط خریدار با مشکل روبرو میشود و همزمان باید دادخواست الزام به فک رهن و الزام به تنظیم سند رسمی خودرو را طرح نماید.

  • چهارشنبه 10 مرداد 1403
  • بروزرسانی: پنج شنبه 29 شهریور 1403
  • بدون نظر
  • 7 دقیقه
  • 69
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  دو     +   =   4