شرایط دعوت به الزام تنطیم سند چیست؟

4.5 از 5 بوسیله 1 رای

در دعوای الزام به تنظیم سند رسمی خواهان شخصی است که مالکیت به وی منتقل شده است و خوانده مالک رسمی ملک است.

توصیه می شود در دعوای الزام به تنطیم سند رسمی قبل از طرح دادخواست و طی کردن پیچیدگی های قضایی ابتدا بوسیله اظهارنامه و بصورت رسمی و قانونی ظرف مهلت معینی از طرف مقابل دعوت شود که با حضور در دفترخانه به تعهد خود عمل نماید. و در صورت امتناع مالک از تنظیم سند رسمی اقدام به طرح الزام به تنظیم سند رسمی شود.

ماده قانونی الزام به تنظیم سند رسمی

مطابق مادتین ۲۲۰ الی ۲۲۲ و ماده ۲۳۷ الی ۲۳۹ و ماده ۳۶۲ قانون مدنی که عنوان شده است آثار بیع صحیح اینست که به مجرد وقوع عقد بیع، مشتری مالک مبیع و بایع مالک ثمن میشود. و عقد بیع فروشنده را ملزم به تسلیم مبیع و ملزم به تنظیم سند رسمی بنام مشتری می نماید.

و مستندا به موادی از قانون ثبت اسناد و املاک به شرح ذیل ؛

۱- ماده ۹ قانون ثبت اسناد و املاک کشور

۲- ماده ۲۱ قانون ثبت اسناد و املاک کشور

۳- ماده ۲۲ قانون ثبت اسناد و املاک کشور همین که ملکی مطابق قانون در دفتر املاک به ثبت رسیده دولت فقط کسی را که ملک به اسم او ثبت شده و یا کسی را که ملک مزبور به او منتقل گردیده و این انتقال نیز در دفتر املاک ثبت شده یا اینکه ملک مزبور از مالک رسمی ارثاً به او رسیده باشد مالک خواهد شناخت.

۴- ماده ۴۶ و ۴۷ و ۴۸ قانون ثبت اسناد املاک کشور.

نمونه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی علیه ورثه

خواهان؛ خریدار ملک

خواندگان ؛ ( وراث متوفی)

تعیین خواسته و بهای آن ؛ تقاضای الزام به حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی انتقال پلاک ثبتی... به شرح متن مقوم به .... مبلغ ریال به انضمام خسارات دادرسی وارده

دلایل و منضمات؛ ۱- گواهی حصروراثت ۲- گواهی پرداخت مالیات بر ارث ۳- فتوکپی مصدق مبایعه نامه۴- استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک

ریاست محترم دادگاه عمومی....

با سلام احتراما به استحضار عالی می رساند؛

۱- خواندگان محترم مطابق گواهی انحصار وراثت ، وراث قانونی مرحوم...(مالک شش دانگ) یک باب مغازه موضوع  پلاک ثبتی فرعی... از اصلی.... بخش.... شهرستان.... واقع در..... هستند.

۲- این ملک به موجب مبایعه نامه عادی مورخ.... که فتوکپی مصدق آن ضمیمه است، توسط مورث خواندگان به اینجانب فروخته شده است و در تصرف اینجانب نیز می‌باشد.

 ۳ - نظر به اینکه وقوع بیع صحیح شرعی بین اینجانب و مورث خواندگان دعوا مسلم است و نظر به اینکه خوانده به انجام جنبه‌های تشریفاتی معامله نیز متعهد شده بودند، لذا مستنداً به مادتین ۱۰ و ۲۱۹ قانون مدنی و ماده ۱۹۸ قانون آیین دادرسی مدنی صدور حکم مبنی بر الزام خواندگان به حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی انتقال با احتساب جمیع خسارات قانونی وارده از محضر عالی استدعا می‌شود.

الزام به تنظیم سند خودرو

رياست محترم دادگاه عمومی

با سلام احتراماً به استحضار مي رساند اينجانب بر اساس مستندات ابرازي خودروي ............. به شماره............را از خوانده خريداري و ثمن معامله نيز پرداخت شده است. عليرغم مراجعات مكرر متأسفانه نامبرده از انجام تعهد و تنظيم سند به نام اينجانب خودداري نموده لذا صدور حكم بر محكوميت وي به حضور در يكي از دفاتر اسناد رسمي و تنظيم سند رسمي انتقال مورد استدعاست. با تشكر و تجديد احترام

الزام به تنظیم سند چقدر طول می کشد

طرح کلیه دعاوی حقوقی در مراجع قضایی زمان بر است و دادخواست الزام به تنطیم سند نیز با توجه به مراحل بدوی و تجدیدنظر و اجرای احکام و روال هر یک از دادگاه ها بطور دقیق مشخص نبوده و نمیتوان زمان مشخصی را عنوان کرد، و با توجه به تجربه در پرونده های مختلف در این زمینه میتوان نتیجه کار را حدودا از ۶ ماه تا یک سال تخمین زد.

نمونه اظهار نامه الزام  به تنظیم سند

۱- مشخصات و اقامتگاه اظهار کننده؛   خریدار

۲- مشخصات و اقامتگاه مخاطب

۳- موضوع اظهارنامه ؛ انجام تعهد در خصوص مراجعه به دفترخانه و تنظیم سند رسمی انتقال ملک

خلاصه اظهارات؛ 

مخاطب محترم با سلام احتراماً نظر به اینکه جناب عالی ملک موضوع پلاک فرعی شماره... از اصلی... واقع در ... بخش ... شهرستان ... را به شرح مبایعه نامه عادی مورخ ... به اینجانب فروخته و متعهد شده‌اید، که در تاریخ...  جهت تنظیم سند رسمی در دفترخانه اسناد رسمی شماره ...حاضر شوید و در موعد مقرر از انجام تعهد خود امتناع نموده‌اید. به این وسیله به شما اخطار می‌شود که ظرف ۲۴ ساعت نسبت به تعیین تاریخ تنظیم سند رسمی یا نسبت به انجام تعهد خود در خصوص تنظیم سند رسمی اقدام کنید و الا از کلیه طرق قانونی جهت استیفا حق خود استفاده خواهم کرد لزوماً متذکر می‌شوم که هر نوع اقدامی که نسبت به انتقال عین یا منفعت یا حقوق مربوط به ملک مورد معامله به غیر انجام دهید باعث ترتب آثار کیفری خطیر خواهد شد.

نام و نام خانوادگی

نمونه دادخواست الزام به تنطیم سند خودرو

رياست محترم دادگاه عمومی

با سلام احتراماً به استحضار مي رساند اينجانب بر اساس مستندات ابرازي خودروي ............. به شماره............را از خوانده خريداري و ثمن معامله نيز پرداخت شده است. عليرغم مراجعات مكرر متأسفانه نامبرده از انجام تعهد و تنظيم سند به نام اينجانب خودداري نموده لذا صدور حكم بر محكوميت وي به حضور در يكي از دفاتر اسناد رسمي و تنظيم سند رسمي انتقال مورد استدعاست. با تشكر و تجديد احترام

الزام به تنظیم سند ملک قولنامه ای

بر اساس قانون مدنی ایران همین که طرفین بر بیع ملک توافق کند دادخواست اثبات وقوع بیع با دادخواست اثبات مالکیت یا همان ملک قولنامه‌ای متفاوت است . دعوای اثبات وقوع بیع در مورد املاک ثبت شده و ثبت نشده اقامه می‌شود، اما دادخواست اثبات مالکیت در مورد املاک قولنامه‌ای در صورتی قابل طرح است که ملک به ثبت نرسیده باشد. در نتیجه طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی در خصوص املاک قولنامه‌ای معنایی ندارد. اثبات وقوع وی در مورد املاک معمولاً وقتی مطرح می‌شود که سند مکتوبی مثل مبایعه نامه جهت الزام فروشنده به تنظیم سند در دست نیست، اما دعوای اثبات مالکیت در خصوص املاک قولنامه‌ای چه بسا به استناد مبایعه نامه طرح شود.

  • چهارشنبه 10 مرداد 1403
  • بروزرسانی: سه شنبه 01 آبان 1403
  • بدون نظر
  • 7 دقیقه
  • 119
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  هفت     +     هشت   =