انحصار وراثت فیش حج

3.7 از 5 بوسیله 222 رای

تمام اموال منقول و غیر منقول متوفی بعد از فوت جزو ماترک محسوب می شود، و فیش حج نیز جزو ارث محسوب شده و باید مراحل انحصار وراثت فیش حج و مالیات بر ارث آن انجام شود تا بتوان ان را منتقل نمود، برای انحصار وراثت فیش حج ابتدا وراث  در شورای حل اختلاف محل زندگی متوفی درخواست حصر وراثت می نمایند و بعد از رسیدگی و صدور گواهی انحصار وراثت فیش حج وراث می توانند اقدامات لازم را در خصوص فیش حج انجام دهند. برای اطلاعات بیشتر با وکیل انحصار وراثت در ارتباط باشید.

نحوه انتقال فیش حج متوفی

در مقالات قبل عنوان کردیم که وراث هر نوع نقل و انتقالی که در مورد ماترک دارند ابتدا باید مراحل قانونی ارث را طی نمایند. و با اخد گواهی انحصار وراثت و مشخص شدن وارثین میتوانند در مورد نحوه انتقال فیش حج متوفی تصمیم بگیرند، البته فیش حج باید مجوز  نقل و انتقال را داشته باشد ، وبعد از آن ورثه میتوانند درخواست واگذار نمودن فیش حج را طبق دستورالعمل مربوطه انجام دهند.

تکلیف فیش حج متوفی

اگر متوفی در زمان زنده بودن خود  فیش حج ثبت نام نموده باشد بعد از فوت جزو ترکه محسوب شده و تمام وراث در آن سهیم می شوند، ابتدا با گرفتن انحصار وراثت و شهادت سه نفر شهود وراث میتوانند به اثبات برسانند که وارث متوفی بوده و در آن گواهی میزان سهم هر یک از ورثه از فروش فیش حج مشخص میشود، و با گرفتن گواهی انحصار وراثت و اخذ مفاصا حساب مالیات بر ارث وراث مجاز به نقل و انتقال فیش حج متوفی هستند.

فروش فیش حج متوفی

برای فروش فیش حج و همه اموال متوفی ابتدا گواهی انحصار وراثت لازم است، هر یک از وراث میتواند با مدارک کل ورثه و مدارک متوفی و گواهی فوت درخواست گواهی انحصار وراثت را به شورای حل اختلاف محل سکونت متوفی تقدیم نموده، و با گذراندن مراحل رسیدگی و نشر آگهی حدودا بعد از ۲ ماه گواهی مربوطه صادر میشود. و وراث میتوانند اقدام به فروش فیش حج متوفی بنمایند.

حج مادر فوت شده

زمانی که متوفی موفق نمیشود حج خود را ادا نماید، بعد از فوت حج مادر فوتشده به وراث او به ارث می رسد، و مشمول قانون ارث میشود، و وراث برای هر گونه اقدامی جهت فروش یا نقل و انتقال فیش حج ابتدا باید گواهی انحصار وراثت مادر فوت شده را از شورای حل اختلاف بگیرند. و با مشخص شدن وراث و میزان سهم هر یک میتوان نسبت به حج مادر فوت شده تصمیم گیری شود.

حج پدر فوت شده

در زمان فوت پدر همه اموال قهرا در دارایی ورثه وارد میشود، ولی مراحل اداری و قانونی آن باید طی شود و محرز شود چه کسانی در اموال سهیم هستند و متوفی به چه میزان دارایی و دیون دارد. هر یک از وراث میتواند در شورای حل اختلاف مدارک شناسایی متوفی و ورثه را همراه با استشهادیه سه نفر شهود که در دفترخانه تنظیم شده است را ارائه دهد، و با یک نشر آگهی یک ماهه گواهی مذکور صادر میشود، بعد از این مرحله و تشکیل پرونده مالیات بر ارث هر اقدامی در خصوص انتقال ماترک و فیش حج مجاز است.

تکلیف ورثه نسبت به فیش حج میت

تکلیف ورثه بعد از فوت در اولین مرحله گرفتن گواهی انحصار وراثت متوفی می باشد، که معلوم شود چه کسانی جزو وراث هستند و میزان ارث هر کدام به چه میزان است. هر گونه نقل و انتقال در مورد اموال متوفی مستلزم صدور گواهی انحصار وراثت و پراخت مالیات بر ارث می باشد.

ارث و حج واجب

هر اموالی که بعد از مرگ بجا بماند ارث محسوب شده و به ورثه متوفی می رسد. ماترک شامل هر مال منقول و غیر منقولی میشود و حج واجب متوفی نیز شامل ترکه متوفی بوده و قابل نقل و انتقال یا فروش می باشد. ورثه میتوانند پس از اقدامات لازم و گذراندن مراحل قانونی ارث اموال را بصورت توافقی بین خود تقسیم نمایند.

نحوه انتقال فیش حج عمره

با ثبت نام نمودن شخص در حج عمره و مجاز بودن نقل و انتقال ، متقاضی میتواند در هر زمان در خواست واگذار نمودن حج عمره خود را بنماید. و اشخاص می توانند طبق دستور العمل مربوط به حج عمره و دارا بودن شرایط خاصی که در دستور العمل مربوطه ذکر شده است اقدام نمایند.

  • جمعه 07 مهر 1402
  • بروزرسانی: جمعه 28 اردیبشت 1403
  • بدون نظر
  • 5 دقیقه
  • 5770
عدل‌جو؛ مرجع تخصصی انحصار وراثت، دعاوی ثبتی و ملکی، مالیات بر ارث و تقسیم تَرَکه و تمامی دعاوی مرتبط با ارث می‌باشد.

برای ارتباط با وکلا، داوران و کارشناسان حقوقی گروه وکلای عدل‌جو و طرح سوالات خود، لطفا در سایت ثبت نام نمایید. از طریق ناحیه کاربری با ما در تماس بوده و از طریق پیامک زمان پاسخگویی برای شما ارسال خواهد شد. مطمئن باشید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد.

شماره های تماس:

09120362123
02191692272

تجربه گروه وکلای عدل‌جو راهنمای شما است...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیلی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام و نام خانوادگی
ایمیل


  5     -     3   =